De laatste uurtjes - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Annika Braaksma - WaarBenJij.nu De laatste uurtjes - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Annika Braaksma - WaarBenJij.nu

De laatste uurtjes

Door: Annika

Blijf op de hoogte en volg Annika

16 December 2014 | Finland, Jyväskylä

Hee lieve mensen,

Na aandringen van mams, want ik was het zelf natuurlijk alweer vergeten, toch nog even een laatste update vanuit Finland.

De laatste keer dat ik schreef was vlak voor een tripje naar Stockholm. ESN, de Europeese exchange studenten organisatie, had een tripje georganiseerd naar Stockholm. Dit hield in dat zo'n 1200 exchange studenten van over heel Finland op een boot heen en weer naar Stockholm zouden gaan, chaos natuurlijk. Na aankomst op de boot en het bewonderen van onze kamers zijn we maar snel de kroeg ingedoken. Hierna mochten we aanschuiven bij het buffet waar ze zoveel eten hadden dat je er niet eens aan toe kwam om alles te proberen. Na een paar rondjes speed-daten, pubquizen, bingo, en ga zo maar door eindigden alle studenten boven in de club voor een gezellig feestje. De ochtend erna was iets minder gezellig maar toen iedereen eenmaal goed wakker was zat de sfeer er al snel weer in en gingen we op pad om Stockholm te ontdekken. Stockholm is een verschrikkelijk mooie stad en zeker Old-town is de moeite waard, het is zeker een stad waar ik nog een keer terug wil komen want een dagje is gewoon niet genoeg. Aan het einde van de middag moesten we weer terug naar de boot voor nog meer feestjes. Deze keer ging het er wel iets harder aan toe want zelf als je nuchter was kon je niet meer recht opstaan op de boot en was het onmogelijk recht te blijven lopen door het geschommel van de boot.

Nog geen twee week later was het alweer tijd voor het volgende uitje, Lapland!! Midden in de nacht was het zover, we moesten verzamelen op het treinstation voor de lange reis naar het noordelijkste skiresort van Europa, Saariselka. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij een dierentuin met Scandinavische dieren, ijsberen, elanden, uilen, wolven en ga zo maar door. De volgende stop was..... De kerstman! Waar iedereen fanatiek op de foto ging met de enige echte kerstman, ik natuurlijk een paar kaartjes vanaf zijn kantoor heb verstuurd en waar de grens van de poolcirkel ligt. De laatste stop was bij onze huisjes, wij hadden met zijn 14en een super luxe huisje en hebben die avond gelijk de sauna uitgeprobeerd en daarna natuurlijk door de sneeuw gerold. De eerste echte dag in Lapland gingen we naar Noorwegen, naar het noordelijkste puntje van Europa om daar een duik te nemen in de Artic Ocean. Nou heb ik hier in Finland door de wolken de afgelopen paar weken al geen zon meer gezien, maar in Noorwegen was het helder, het enige probleem daar was, was dat ze daar in de winter niet aan zon doen. We hebben gedurende 3 uurtjes wat zonlicht gezien maar de zon zelf hield zich schuil achter de horizon. Aangekomen in Noorwegen moesten we met zijn allen in een piepklein saunatje. Nadat we flink opgewarmd waren moesten we een flink stuk door de kou rennen om vervolgens in de oceaan te springen! Als beloning en opwarmertje krijgen we na afloop een heerlijke kom zelfgemaakte vissensoep, koekjes, en koffie en thee. De volgende dag, heb ik gevuld met wat wandelen, kijken hoe de Spanjaarden verschillende pogingen deden om te snowboarden, sleeën, boodschappen doen, en lekker in de sauna hangen. Zaterdags ben ik zelf de snowboard lerares gaan uithangen en aan het einde van de dag gingen we naar een reindeer-farm. Hier mochten we een rondje rijden achter een rendier en kregen we in een grote, typisch Lapse hut verhalen te horen over de Sami, de oorspronkelijke bewoners van Lapland en hoe zij hier nu nog wonen en s'avonds was het natuurlijk weer tijd voor een gezellig feestje. De ochtend er na vroeg opstaan, huisje schoonmaken, spullen inpakken, en naar de bus om weer richting Jyväskylä te vertrekken.

Voordat ik was bijgekomen, de was had kunnen doen en een blik op mijn huiswerk had kunnen werpen moest ik alweer inpakken want 4 dagen na Lapland gingen Dorinde, Thilo en ik voor een weekendje naar Tallinn. Een stadje waarvan ik nooit zomaar had gedacht, laat ik daar eens heen gaan, maar wat ben ik blij dat ik daar heen ben gegaan! Een verschrikkelijk mooi oud stadje waarvan het centrum goed intact is gebleven en het je de impressie geeft van 500 jaar geleden. In Tallinn hebben we lekker door de stad geslenterd, de kerstmarkt bekeken, glühwein gedronken en typisch Estse lekkernijen geprobeerd.

Tallinn was toch echt wel mijn laatste tripje hier in Finland. Tussen al mijn tripjes door heb ik me vooral bezig gehouden met etentjes, ontbijtjes met vrienden, een poolparty, bioscoop bezoekjes, etentjes, en af en toe wat huiswerk. Sinds vorige week zijn daar ook nog eens afscheidsfeestjes bijgekomen.

Het komt nu wel dichterbij, vorige week zijn mijn eerste vrienden alweer terug gegaan. Vanavond weer een afscheidsfeestje, morgen laatste tentamen, laatste ontbijtje met vrienden, daarna een tripje vliegveld om mijn favoriete Franse vriendinnetje weg te brengen en daarna is mijn eigen afscheidsetentje aan de beurt met als afsluiting nog 1 laatste keer met alle exchange studenten onze dansjes oefenen in Escape. Mijn tassen zijn gepakt en er liggen hier en daar nog wat losse dingen maar dat is het.

Ik heb een geweldige tijd gehad in Finland en ondanks dat ik niet zoveel van de school zelf heb gezien, heb ik wel heel veel van Finland gezien, geweldige nieuwe vrienden gemaakt en herinneringen gemaakt die me voor altijd bij zullen blijven en ondanks dat het nog een zware opgave wordt om iedereen vaarwel te zeggen is het ook wel fijn om even weer naar Nederland te gaan. Ik merk dat geen zonlicht krijgen toch echt wel een invloed op je heeft, ik krijg al spierpijn als ik naar mijn bed hier kijk, en de sneeuw smurrie die wordt veroorzaak doordat het net niet hard genoeg vriest maar ook niet dooit ben ik ook wel zat. Maar dit ben ik als ik eenmaal thuis ben vast weer snel vergeten.

Maar ik vlieg er weer vandoor naar het feestje en vergeet niet:
Don't cry because its over, smile because it happend

Dikke kussen en tot in Nederland