Rusland, bezoekjes, en sneeuw - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Annika Braaksma - WaarBenJij.nu Rusland, bezoekjes, en sneeuw - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Annika Braaksma - WaarBenJij.nu

Rusland, bezoekjes, en sneeuw

Blijf op de hoogte en volg Annika

07 November 2014 | Finland, Jyväskylä

Het is alweer een tijdje geleden en ik heb weer van alles gedaan want ondanks dat ik bijna geen lessen heb is er niet echt veel tijd om stil te zitten. De laatste keer dat ik schreef was vlak voor dat ik naar Rusland vertrok dus daar zal ik maar beginnen.

Vroeg in de ochtend stapten wij in de bus naar Helsinki om vanaf daar de ferry naar St. Petersburg te nemen. De eerste avond op de boot was volop feest want tjaa, zo'n 6 bussen vol met exchange studenten op een boot betekend gezelligheid en een leuk feestje. Na een voor sommige zware ochtend en een lange rij bij de douane waren we eindelijk in RUSLAND. Eenmaal terug in de bus werden we vriendelijk begroet door onze Russische tourguide met een flink wodka walm, en gelukkig voor ons had hij wat moeite met tellen dus moesten hij en zijn walm zo'n drie keer door de bus voordat we zeker weten iedereen in de bus hadden. We begonnen onze eerste dag in Rusland met een bus tour door St. Peterburgs met hier en daar een paar tussen stops. St. Petersburg is een geweldige stad, het voelt heel Europees aan maar heeft toch dat communistische tintje wat ik zo interessant vindt. Na een dagje bus en de eerste impressies van Rusland opgedaan te hebben was het tijd voor een feestje op een nacht boot door de kanalen van st. Petersburg waarbij je het gevoel krijgt van Amsterdam met een vleugje Venetië. En aan het einde van de avond werd het feestje voorgezet, met alle exchange studenten, in een van de grootste clubs van Europa.
De tweede dag begon met een tripje naar Catherine's Palace. Een gigantisch paleis waarbij alles van de grond tot de hoogste toren is voorzien van goud en mooie felle kleuren. Iets wat bijna net zo indrukwekkend was als het paleis was de reis ernaartoe, de stad zelf voelt heel Europees aan maar eenmaal daar buiten krijg je toch meer dat grijze en grauwe deel van Rusland te zien.
Ons derde en laatste dagje begonnen we in de Hermitage, samen met het Louvre het grootste museum van de wereld. De hermitage is gevestigd in een ander paleis, want daar hebben ze er genoeg van in Rusland, en had een indrukwekkende collectie met zelfs een hele zaal met alleen maar Nederlandse kunst. Na de tour in de Hermitage was het tijd voor een Catheral tour, tijdens deze tour hebben we drie super mooie en imposante kathedralen bezocht. Waar de één 20 meter hoge massieve marmeren pilaren bevatte was de ander aan de binnenkont volledig afgezet met mozaïek. Helaas was dat ook het einde van onze indrukwekkende tour door Rusland want met ons visa moesten we binnen 72 uur het land weer uit zijn.

Ik was nog geen halve dag terug van Rusland en ik moest alweer op de trein stappen naar Tampere om mijn lieve vriendinnetjes op te halen want ik kreeg bezoek! De eerste dag zijn we naar Helsinki gegaan om lekker 2 dagen door de stad te slenteren en wat te winkelen. Toen we savonds terug kwamen in Jyvaskyla was het natuurlijk tijd voor een feestje want met al die exchange studenten hier is het altijd feest. Donderdags hebben we lekker rustig aangedaan en hebben we een mooie wandeling gemaakt om het meer in Jyvaskyla en door de stad om de dag of te sluiten met heerlijke Hollandse pannenkoeken. Het laatste dagje van hun bezoek hebben we ook lekker rustig aan gedaan en zijn we op onderzoek gegaan in Jyvaskyla, hebben we de uitkijktoren bezocht, mijn school bekeken en natuurlijk de dag afgesloten met een flink potje Icehockey, wat is dat een geweldige sport. Na een paar heerlijke daagjes met mijn vriendinnetjes gingen ze zaterdagochtend in alle vroegte weer terug naar Nederland.

Ik had maar een paar dagen om van alles bij te komen, de was te doen en toch nog een beetje wat school werk te maken want woensdagavond kwamen papa en mama aan in Finland met een flinke voorraad aan pepernoten, wijn, worst en drop. We hebben met zijn drieën een klein roadtripje gemaakt richting de Russische grens. Lekker door het prachtige Finse landschap rijden en hier en daar stoppen om ervan te genieten en door verschrikkelijk mooie natuurlijk gebieden gereden. Als afsluiting van het roadtripje zijn we naar een Icehockey wedstrijd geweest, alweer het verveeld niet zo snel; ) En savonds was daar het gevreesde M-building feestje weer, dus paps en mams thuis gelaten en naar overkant van de straat gehuppeld voor een nieuw chaotisch feestje met zon 300 man in een studentenflat. De volgende ochtend hebben we een rondje gereden in Jyvaskyla want jammer genoeg regende het dus we konden niet zoveel doen maar gelukkig voor mama is er hier een Jyvaskyla een Ittalla outlet dus hebben we ons daar de hele middag vermaakt. Maandag zijn we met de auto naar Tampere gegaan voor een bezoekje aan de stad en na een dag wandelen door de parken en de stad kwam ik mijn vriendinnen tegen met wie ik terug zou gaan naar Jyvaskyla aangezien paps en mams in Tampere bleven om de dag erna terug naar Nederland te vliegen.

Na alle drukte van tripjes en bezoekjes ben ik weer in het exchange studenten leven gevallen en me weer lekker mee laten slepen door alles wat er om me heen gebeurt. Een etentje hier, wekelijks samen ontbijten, met zijn allen tijdens een film in slaap te vallen, of een wandeling in het bos, een feestje, thee drinken bij de buren en af en toe naar school natuurlijk. Maar zonder dat je het doorhebt en niet echt iets doet ben je toch de hele dag bezig met van alles en nog wat en net als je denkt even niks belt er weer iemand of krijg je weer een berichtje met een plan, een heerlijk leventje. En gister werd het Finse leventje alleen maar beter.

We gingen naar de bioscoop en na afloop liepen we naar buiten en ja hoor, de eerste echte sneeuwvlokken! Tegen de tijd dat we thuis kwamen was ons Finse wereldje een Fins winterwonder wereldje geworden. Na een flink sneeuw gevecht midden in de nacht zijn we nog een flinke wandeling gaan maken door de sneeuw omdat vrienden graag fotos wouden maken. Heerlijk om te zien hoe mensen veranderen in kleine kinderen als het gaat sneeuwen. En het aller beste is een vrijdagochtend ontbijtje met lieve vrienden en uitzicht op een totaal besneeuwde wereld. Al moet ik zeggen dat het boodschappen doen voor dat ontbijtje me nu wel een blauwe kont heeft opgeleverd; )

Maar lieve mensen, ik ga nog even buitenspelen en me gedragen als een klein kind en van de bergen af met een slee voordat het weer donker is hier!

xxx

  • 07 November 2014 - 15:09

    Tineke:

    Meid, wat een naar leven heb je daar in Finland!
    Zo wil ik ook wel een half jaar in het buitenland studeren.We zijn blij dat je het naar je zin hebt.Jullie ouders vonden het ook leuk daar.
    Hier is het rustig.Wel even wennen dat de twee heren allebei de auto's mee hebben, maar het niet meer hoeven halen en brengen went snel. Over een week is Sjeng weer thuis en op 3 dec reizen wij samen af naar Dubai, waar we familie ontmoeten. 6 dagen samen vakantie in de zon, wel anders dan sneeuw. Die sneeuw hoop ik samen met de twee heren in Flachau te krijgen in de voorjaarsvakantie. Sjeng zit dan weer in Irak, helaas. De feestdagen dit jaar breng ik manloos door, maar hoop jou wel et zien in die periode. Met kerst zullen wij niet thuis zijn. Oudjaar wel.
    Amuseer je nog even, vergeet niet ook te studeren, hier zijn op het HBO wel tentamens.
    Knuffel,
    Tineke
    PS ik stuur dit ook naar Sjeng, vindt ie leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 19167

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Stage Aruba

27 Augustus 2014 - 18 December 2014

Study abroad, Jyväskylä Finland

26 Januari 2012 - 30 Juni 2012

Australie 2012

Landen bezocht: